Integracja gry z Warsztatem Steama – co to znaczy dla nas?

W ostatnich dniach wraz z aktualizacją Alfa 9.15, oprócz pomniejszych usprawnień i bugfixów wprowadzona została pierwsza wersja integracji gry SQUAD ze Steam Workshopem. Po kilku tygodniach obsuwy możemy cieszyć się zmodyfikowanymi przez społeczność serwerami, które znajdziecie wewnątrz specjalnej zakładki Custom Servers (Serwery niestandardowe) w menu głównym gry.


(wg zapewnienia twórcy w ciągu kilku dni w Warsztacie ma pojawić się nowa, śnieżna mapa wraz z kompletnymi reteksturami)

Zacznijmy jednak od początku.
Jak wiemy, SQUAD swoimi założeniami wywodzi się ze stareńkiego, choć szalenie popularnego w swoich czasach Project Reality – modyfikacji Battlefield’a 2 a obecnie samodzielnej, darmowej gry. Już tam społeczność była bardzo aktywna, wspomagając swoimi projektami główny rdzeń deweloperski pracujący nad PR’em. Dzięki scenie moderskiej powstało wiele nowych, wartościowych elementów takich jak nowe mapy czy kompletne, profesjonalnie wykonane frakcje z własnymi modelami żołnierzy, bronią, pojazdami, udźwiękowieniem oraz dubbingiem. W większości przypadków takie frakcje były tworzone przez zapaleńców z danego kraju, np. społeczność z Francji z pomocą i wiedzą deweloperów PR’a wykonała Armię Francuską (w następnej dużej aktualizacji do PR’a pojawi się również Polska Armia). Po dodaniu frakcji do gry deweloperzy przejmowali projekt i kontynuowali jego rozbudowę oraz szlifowanie. Często też ci najbardziej wartościowi moderzy dołączali do dev-teamu Project Reality rozpoczynając tym samym karierę w branży gier komputerowych i pracują teraz, np. w EA, Bohemii czy Ubisofcie.

 


(nowy tryb gry „Supply Lines” <LINK>)

Ale jak to ma się do SQUAD?
Już na samym początku studio Offworld Industries podkreślało, że dziedzictwo PR’a i jego sceny moderskiej nie zostanie zapomniane. Chcą stworzyć nowy dom dla zapaleńców lubujących się w dłubaniu przy swojej ulubionej grze.
Twórcy umożliwili to już wcześniej – 22 czerwca wydając oficjalnie narzędzia moderskie, tzw. SDK (Squad Develompent Kit).
Link do EPIC Launcher, w którym znajdziecie SDK
Jednak dopiero teraz można je łatwo dystrybuować dzięki Warsztatowi Steama oraz odpalać na serwerach.
Link do Warsztatu SQUAD na Steamie

W dniu pisania tego artykułu czyli kilka dni po premierze Alfy 9.15 mamy już do dyspozycji kilka nowych map w tym remake Dust_2, paczkę modyfikacji od społeczności SquadOps, a nawet jako-tako grywalny śmigłowiec (sic!).


(my już latamy <3)

W jaki sposób to działa?
Zmodyfikowane serwery znajdziemy w specjalnie do tego stworzonej zakładce Custom Servers w menu głównym. Na początku musimy się dowiedzieć jakich modów potrzebujemy. Podczas dołączania do serwera wyskoczy nam lista brakujących modyfikacji. Wchodzimy na Warsztat gry, wybieramy interesującą nas modyfikację i klikamy „Subskrybuj”. Po chwili rozpocznie się pobieranie wybranej przez nas zawartości. Po zakończeniu pobierania wystarczy zrestartować grę i możemy cieszyć się nową zawartością.

Jest to tymczasowe rozwiązanie. W przyszłości wszystko będzie odbywać się z poziomu gry, gdzie znajdziemy zestaw aktualnie zainstalowanych modyfikacji, opisy każdej z nich i inne przydatne funkcje. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie można prowadzić obsługę modyfikacji. Wymaga to jednak całkiem nowego UI, które jest już w przygotowaniu.

(nowe UI, które prawdopodobnie pojawi się w nadchodzącej wielkimi krokami aktualizacji Alfa 10)

Wiele osób nieświadomych ogromu nowych możliwości zarzuca twórcom, że jest to koniec SQUAD i gra zostanie zalana ogromną ilością nieznaczących modyfikacji oraz podzieli to społeczność.
Mając jednak na uwadze zapewnienia twórców oraz wcześniejsze doświadczenie z gry Project Reality można z całą pewnością powiedzieć, że wiedzą co robią.

Już teraz przeglądarka serwerów jest podzielona na 2 części:
-Server Browser, gdzie znajdziemy tylko oficjalną zawartość gry
-Custom Servers dla serwerów obsługujących zmodyfikowaną zawartość
Umożliwi to znacznie bardziej przejrzyste przeglądanie serwerów niż w innych tego typu tytułach.

(pustynny MARPAT wykonany przez r0tzbua <LINK>)

Najlepsze i najbardziej popularne modyfikacje, które pokrywać się będą z zamysłem twórców SQUAD, np. nowe mapy – będą mogły zostać wcielone do oficjalnej wersji gry. Nie znamy jeszcze szczegółów dot. przekazania praw autorskich czy kwestii pieniędzy. Prawdopodobnie twórcy będą płacić autorowi modyfikacji za daną zawartość. Taki zabieg powinien zwiększyć motywację autorów tych bardziej ambitnych i dopieszczonych projektów. Już teraz twórcy gry przeglądają Warsztat SQUAD w poszukiwaniu perełek, które mogłyby stać się oficjalną zawartością.
Polecam śledzić serię artykułów The Wrench – czyli comiesięczne sprawozdanie z pracy sceny moderskiej.
Najnowszy, październikowy Wrench

 


(instalacja SDK z Epic Games Launcher)

Jeśli chcecie rozpocząć swoją przygodę z modowaniem gry SQUAD – śmiało zajrzyjcie do poniższych linków:
Discord Sceny Moderskiej/Modding Hub
Kanał #modowanie na Discordzie NaszSquad
FAQ
Sekcja „Modding” na Squad Gamepedia
Link do Warsztatu SQUAD na Steamie

A tymczasem idę polatać śmigłowcem, choć szkoda będzie tej stówki (#pdk),
Antol

Dodaj komentarz