squad2016

Podsumowanie roku 2016

Rok 2016 chyli się ku końcowi, bo już za kilka dni powitamy rok 2017. Stary rok, dla Squada był okresem wielkich przemian, okupionych nie małą irytacją ze strony graczy i dużym poświęceniem ze strony deweloperów. Rok 2016 to też okres powstawania naszej polskiej społeczności, która przez te 12 miesięcy przeszła bardzo długą drogę. Cofnijmy się więc do samego początku i przeżyjmy to wszystko raz jeszcze.

STYCZEŃ

8 stycznia – Powstaje pierwsza, polska, nieoficjalna strona, w całości poświęcona grze Squad: polish-squad.pl. Była to pierwsza próba „formalnego” zorganizowania naszej małej wtedy społeczności graczy. Miesiąc wcześniej powstał pierwszy polski serwer, który później stał się oficjalnym serwerem portalu.

 

LUTY

2 luty – Pierwsza większa aktualizacja gry, czyli Alpha 4. Prawie dwa miesiące dane było czekać nam na pierwszą, większą aktualizację po wydaniu gry na Steam w ramach programu Early Acess (grudzień 2015). Dodano nowe lokacje do mapy Fool’s Road oraz powiększono Chorę. V4 to również debiut rosyjskiej optyki Kashtan, granatu RGD-5 czy co ważne – systemu Easy Anti-Cheat. Była to dość ważna informacja, gdyż po wydaniu gry na Steam, była ona regularnie nękana przez cziterów. Wszyscy weterani gry na pewno choć raz mieli do czynienia z RPG strzelającym rakietami niczym minigun. Jeżeli na serwerze nie było w danej chwili admina który mógłby wyrzucić takiego delikwenta, to serwer drastycznie się wyludniał.
Warto też wspomnieć, że po raz pierwszy wspomniano o pojazdach. Pierwotnie miały pojawić się wraz z premierą gry na Steam, jednak problemy techniczne (działanie pojazdów w sieci) uniemożliwiły to. W patchu wspomniano, że do prac nad pojazdami wydzielono zespół programistów który przez 8 tygodni będzie ciężko nad nimi pracował. Nie muszę chyba mówić jak podekscytowani tym wszyscy byliśmy.

12 luty – Oficjalnie zapowiedziano Squad League – pierwszy, profesjonalny system rozgrywek klanowych w Squad. Pierwsze mecze w ramach Squad League zostały rozegrane już w grudniu, ale nie była wtedy to jeszcze tak poważna inicjatywa.

13 luty – Początki jednego z największych klanów na światowej scenie Squad i najstarszego klanu w Polsce – Husarii. Polska duma, raczkowała wtedy z liczbą graczy około 10-ciu osób i tymczasową nazwą NoName (N/N).

Tutaj członkowie dzisiejszej Husarii (z tagiem N/N), podczas rozgrywki na jednym z publicznych serwerów na wersji A4. 27 luty 2016.

20 luty – W ramach reklamy Squad League, odbył się mecz drużyny weteranów moda Project Reality przeciwko weteranom Squada. W obu rundach dużą przewagą ticketów wygrały klany Squada.

 

MARZEC

13 marca – Koniec z N/N – oficjalne powstanie klanu Husaria, co zostało ogłoszone 3 dni później postem rekrutacyjnym na portalu polish-squad.pl. Co ciekawe, padały inne propozycje dotyczące nazwy klanu, jednak w głosowaniu zwyciężyła Husaria (jakżeby inaczej!).

Głosowanie

16 marca – Powstanie nowego, polskiego portalu zrzeszającego graczy Squad – naszsquad.pl, założonego przez nieaktywnego już na naszej scenie Fresza i nad aktywnego Popo. Równało się to powolnej śmierci poprzedniego portalu z aferami i skandalami w tle.

19 marca – Premiera wersji Alfa 5 w której nie uraczono nas żadnymi wielkimi nowościami, a już na pewno nie pojazdami. V5 to kolejne zmiany w mapach – nowe lokacje na OP First Light i kolejna rozbudowa Chory. Drobnym zmianom uległ interfejs użytkownika, wprowadzono też licencjonowane serwery.
Wielu spodziewało się pojazdów w tej wersji gry, ale po premierze aktualizacji, już tylko nieliczni wierzyli, że dostaniemy pojazdy wcześniej niż w drugiej połowie roku.

23 marca – Światło dzienne ujrzała polska wersja oficjalnego poradnika Squad w wersji 1.1. Jest to efekt ciężkich prac: LoneRangera, Popo, Fresza, Mastaha4 i Mańka. Po tylu miesiącach jest to wciąż świetne źródło wiedzy o grze, znajdziecie go TUTAJ.

28 marca – Udostępnienie plików serwerowych Windowsa do gry, co pozwoliło na stawianie serwerów na własnych maszynach.

KWIECIEŃ

15 kwietnia – Event Running with Randoms organizowany przez naszsquad.pl oraz klan Husaria, mający na celu promowanie polskiej społeczności przez wspólną grę i dobrą zabawę. Jak na tamten czas i skromną wtedy polską scenę gry, udało się zgromadzić prawie 30 osób.

22 kwietnia – Udostępniono pierwszą wersje narzędzi moderskich – Squad SDK. Wersja ta nie była jeszcze oficjalnie wydana przez Epic Games a samo SDK miało braki zawartości w stosunku do aktualnej jak na tamte czasy wersji gry.

24 kwietnia – Pierwszy występ polskiego klanu w zorganizowanych, międzynarodowych rozgrywkach. Mowa o Husarii i evencie Community Clan Fight Night (CCFN). Był to siedemnasty CCFN w historii gry i warto wspomnieć, że od tamtego czasu HSR nie opuściło ani jednego meczu z tej serii, grając w każdą niedzielę przez 34 tygodnie!

29 kwietnia – Premiera pierwszej części oficjalnego soundtracka gry na Steam. Autorem muzyki jest Scott Tobin, a poniżej zwiastun z tamtego okresu:

30 kwietnia – Finał ligi Squad League pomiędzy Red Coats oraz Ghost. Wygrały Duchy a nagrodą było 500 Euro. Niestety jak się później okazało, zwycięzcy oszukiwali w wyniku czego liga nigdy ponownie nie wystartowała. Mecz finałowy poniżej:

MAJ

11 maja – Uruchomienie oficjalnej wiki gry Squad przez autora oficjalnego poradnika – Usgu. Równało się to zaprzestaniu prac nad dalszymi wersjami poradnika i przeniesieniem jego zawartości na wiki oraz jej dalszy rozwój. Możecie ją znaleźć TUTAJ.

26 maja – Premiera wersji Alfa 6. Była to obfita w zawartość aktualizacja – poza rozbudową obecnych map, dodano całkowicie nową – Gorodok. Początkowo walka toczyła się o 4 flagi położonych dość blisko siebie po obu stronach rzeki. Największe boje toczyły się o wioskę Nilrem, gdyż była ona podzielona na dwie części znajdujące się ekstremalnie blisko siebie. Na domiar złego jedna część wioski leżała (i nadal leży ale już bez flagi) wyżej i znajdowała się po stronie rosyjskiej, co nie ułatwiało zadania Milicji.
Największą jednak nowością było wprowadzenie ciężkich karabinów maszynowych dostępnych do zbudowania jako umocnienie FOB’a. Dźwięk popularnych „pięćdziesiątek” wywoływał duże podniecenie nie tylko w siłach sojuszniczych ale i wrogich. Broń ta technicznie była pojazdem, więc było pewne, że kołowe pojazdy są na wyciągnięcie ręki.

CZERWIEC

23 czerwca – Udział gry w letniej wyprzedaży Steam oraz udostępnienie pełnej wersji narzędzi moderskich za pośrednictwem launchera Epic Games. Zniżka gry przełożyła się na większą ilość nowych graczy, natomiast moderzy doczekali się oficjalnej premiery SDK, dzięki czemu powstaje wiele modów i map, a najlepszym przykładem jest tego Kokan.

LIPIEC

1 lipca – Start drugiej edycji eventu Running with Randoms. Frekwencja była podobna do tej z pierwszej edycji.

SIERPIEŃ

4 – Ujawnienie powstającej pełnej modyfikacji o tytule Post Scriptum : The Bloody Seventh, która pozwoli nam wziąć udział w bitwach Operacji Market Garden.

8 sierpnia – Aktualizacja Alfa 7 wprowadzająca do gry POJAZDY! Bez wątpienia jest to największy i najbardziej przełomowy update do gry i zaryzykuje stwierdzenie – przełomowe wydarzenie roku 2016. Ilość nowej zawartości była ogromna! Rozbudowa Gorodoka, nowe layery obecnych map, nowa mapa Yehorivka, nowe modele amerykańskich żołnierzy, pierwsza wersja systemu logistycznego, nowe uzbrojenie, menu kołowe, no i oczywiście to na co czekaliśmy ponad pół roku – pojazdy. Wtedy nie różniły się one zbytnio od tego co widzimy dzisiaj, a do naszej dyspozycji oddano dwie ciężarówki, BTR’kę, Technicala oraz Humvee z kal 0.50.
Z tym patchem wiąże się też pewna smutniejsza rzecz. Chora i Gorodok otrzymały nowy system oświetlenia, który polega na użyciu skyboxa (statycznego nieba) z dynamicznym oświetleniem. Metoda znana od lat i w niczym by nam to nie przeszkadzało, gdyby nie wcześniejsze zapowiedzi implementacji systemu TrueSky który pozwalałbym na symulowanie upływu czasu, zmianę pory dnia przez adminów serwerów oraz realistyczną symulację chmur. Nadzieje przepadły ale być może twórcy kiedyś wrócą do tego rozwiązania.

17 sierpnia – Targi Gamescom 2016 w Kolonii na których pojawiło się studio Offworld Industries.

25 sierpnia – Event Blue vs Red organizowany przez portal naszsquad.pl oraz klan Husaria. Kolejna impreza integrująca polską scenę Squad, tym razem nieco bardziej kameralna, bo przeznaczona docelowo dla 22 osób. Rozgrywka odbyła się na serwerze klanu HSR a obie rundy zostały nagrane:

WRZESIEŃ

15 września – Start ligi Squad Masters w której udział wzięła Husaria. Liga promowała nie tylko umiejętności ale i aktywność klanów wraz ze zdolnością do regularnego wystawiania pełnych składów na mecze.

22 września – Pierwsze towarzyskie spotkanie polskiej społeczności ” w realu”, a konkretnie w Poznaniu na PGA 2016. Film z tego wydarzenia dostępny jest poniżej:

 

27 września – Start Squad Frontlines, nowego eventu dla zrzeszonych i niezrzeszonych graczy Squad. W evencie liczy się łańcuch dowodzenia i otoczka fabularna dwóch walczących ze sobą stron. W przyszłości ma to działać na zasadzie wirtualnej kampanii, gdzie wynik każdego starcia wpływa na wynik wojny. OFICJALNA STRONA.

PAŹDZIERNIK

25 października – Otwarcie oficjalnego sklepu Squad w którym do kupienia jest odzież nawiązująca do gry. 5 dolarów od każdego zakupu wędruje do organizacji charytatywnej Stack-Up pomagającej weteranom wojennym. Sklep znajdziecie TUTAJ.

LISTOPAD

1 listopada – Początek miesiąca obfitował w nową aktualizację oznaczoną numerkiem 8. Czekaliśmy bardzo długo, a patch który miał skupiać się głównie na optymalizacji, uraczył nas też całkiem sporą ilością nowego contentu. Zmieniono oświetlenie na wszystkich mapach, sprawiając, że na niektórych czuliśmy się jakbyśmy grali pierwszy raz. Dodano też dwa nowe warianty pojazdów, których kompletnie się nie spodziewaliśmy – mowa o CROWSie i Technicalu rakietowym. Ciekawostką i rzeczą która uczyniła pojazdy nieco poważniejszymi, było dodanie penetracji pocisków dla broni kalibru 0.50. Wraz z tym patchem nie mogliśmy już bezkarnie chować się w budynku po obrzuceniu kamieniami wrogiego BTRa.

10 listopada – Darmowy Weekend ze Squad na Steamie i trzecia edycja imprezy Running with Randoms. Liczba graczy przerosła nasze najśmielsze oczekiwania, bo przekraczała ona 100 osób!
Podsumowanie tego wydarzenia znajdziecie TUTAJ.
Możliwość przetestowania gry za darmo przełożyła się na większą popularność gry i jej większą sprzedaż. Nas niezmiernie cieszy gwałtowny wzrost również i liczby polskich graczy a także powstanie nowych klanów: Rangers Polska i Stormtrooper Corps.
Tego dnia uruchomiliśmy również 72 slotowy polski serwer:

Data 10 listopada to również zakończenie sezonu ligi Squad Masters. Nie obyło się bez kilku skandali związanych z oszukującymi klanami, jednak sprawiedliwość dotknęła tych złych. Ligę zwyciężył klan FFO a drugie miejsce zajęła Husaria.

11 listopada – Pierwsza, oficjalna implementacja fanowskiej mapy do gry – mowa o Kokanie autorstwa ChanceBrahha. Mapa jest remakiem mapy z Project Reality i dotrzymuje poziomu oficjalnych map wydanych przez studio OWI.

GRUDZIEŃ

4 grudnia – Squad Ops i studio OWI zostają partnerami. Squad Ops to grupa organizująca milsimowe eventy w grze Squad, gdzie każdy ma tylko jedno życie. Eventy są otwarte dla wszystkich, wymagane jest tylko przejście szkolenia. Od niedawna członkowie Squad Ops biorą również udział w rozgrywkach CCFN. Oficjalna strona Squad Ops.

14 grudnia – Tego mroźnego dnia niespodziewanie pojawił się patch Alfa 8.9, który jak na hotfix jest zaskakująco duży i mógłby śmiało dzierżyć nazwę Alfa 9. Ta aktualizacja wprowadziła nowe layery dla mapy Kokan oraz nowy tryb Conquest dla OP First Light. Jest to nowość i eksperyment ze strony devów, a sam tryb jest niemalże identyczny jak w grach z serii Battlefield. Patch wprowadził też zmiany dotyczące czasu respawnu i koszty utraty pojazdów, serwery 80-cio osobowe, a także nową broń stacjonarną SPG-9.
Nam, jako redakcji portalu jest niezmiernie miło przypomnieć, że wersji 8.9 pojawiła się polska wersja językowa gry Squad stworzona przez: LoneRangera, Popo, Antola i Mastaha4. Nasza rodzima wersja językowa nie jest oczywiście pozbawiona błędów, jednak z większości z nich doskonale zdajemy sobie sprawę i leżą one po stronie deweloperów. Zachęcamy jednak do raportowania błędów i sugestii na naszym forum.

18 grudnia – Ostatni CCFN w roku 2016, oznaczony numerkiem 52. Rekordowa ilość pięciu serwerów i trzy dziewiątki wystawione przez Husarię! Warto wspomnieć, że przed tym wydarzeniem OWI i event CCFN stali się partnerami a devowie wystawili swój oddział przeciwko któremu grał jeden z oddziałów Husarii.

Runda 1 z tego serwera (pozostałe są na tym samym kanale, HSR grało na serwerach numer 2,3 i 4):

A na zakończenie roku 2016 i 52 tygodni grania CCFNów, ekipa przygotowała okolicznościowe wideo:

ROK 2017

Przyszły rok na pewno będzie obfitował w sporo nowości do naszej ulubionej gry. Już zapowiedziano nowe pojazdy, nowy system animacji czy nowy system ekwipunku. Najważniejsze jest to, że gra wyjdzie z fazy Alfy, a więc wszystkie fundamenty będą już gotowe aby rozwijać obecne systemy gry i wprowadzać nowy content. Zachęcam do przeczytania ostatniego wywiadu z IronTaxim TUTAJ.

Również, w imieniu całej redakcji portalu naszsquad.pl chciałbym wszystkim życzyć spokojnych i wesołych świąt oraz szczęśliwego nowego roku. Oby rok 2017 był rokiem wielkich pozytywnych przemian nie tylko w naszych życiach ale i w życiu Squada. Widzimy się na wirtualnym polu bitwy tuż po nowym roku.

Dodaj komentarz